Årsmöte Vännerna

Bokningsbar t o m: 2018-05-05

VÄNNERNAS ÅRSMÖTE

TISDAG DEN 15 MAJ, kl. 18.00. Gunnar Asplunds allé 2-4, Solna
Årsmötet blir på restaurang Asplund i Solna, en systerkrog och efterföljare till populära Långbro värdshus, där Vännerna bjuds en härligt vårlig måltid i en speciell miljö. Kocken och krögare Fredrik Eriksson blir vår värd.

Vännerna får mera denna afton i form av förhandsinformation om kommande spännande tilldragelser. I höst öppnar Nationalmuseum igen efter den långa restaureringen och därmed också den nya restaurang som Fredrik Eriksson har ansvaret för, och som också ska heta Restaurang Nationalmuseum.
Fredrik berättar mer om hur han nu planerar detta nya steg i sitt yrkesliv.
Fredrik Eriksson blev årets kock 1987 och har gjort en mycket framgångsrik karriär som kock och krögare. Idag deltar han bland annat tillsammans med Gert Klötzke i Nobelstiftelsens referensgrupp för mat och dryck, en viktig trendsättare när det gäller det yppersta i svensk restaurangkultur.
Fredrik Eriksson kan också ses som en pionjär och föregångare när det gäller att skapa trevliga restauranger med hjärta, trivsel och hög kvalitet i speciella miljöer, gärna i utkanten av stadskärnan. Asplund ligger i området Ingenting i Solna, nära Pampas Marina. Restaurangen huserar i ett 30-talshus, ritat av arkitekten Gunnar Asplund, som står bakom många byggnader karakteriserade av rena linjer och strikta former. Parkmiljön går igen här liksom i Långbro eller Villa Källhagen.
Frukost, lunch och brunch serveras i vardagslag på Asplund. Menyn är bred med moderna husmansrätter, internationella smaker, mycket grönsaker, prisbelönta pizzor. Fester, catering, take-away och konferensverksamhet kompletterar.

-Gott, trevligt, lättsamt, var Fredriks egen beskrivning inför starten 2014.

Till Vännerna har Fredrik satt samman en vårlig måltid bestående av:

Fördrink med tilltugg

• Vårsallad med Apslunds kallrökta lax
  • Färserad pärlhöna med fricasse på grön och vit sparris, smörad kycklingsky med citron och salvia samt örtslungad färskpotatis.
  • Citronmousse med färska bär och kattungor.
  • Kaffe/te

Kvällens gäst Sissela Kyhle, Gastronomiska Akademiens ledamot på tallrik nummer 6, kommer också med spännande nyheter. Hon berättar om Gastronomiska Akademien, om Stellagalan, där framgångsrika kvinnor i restaurangvärlden prisas, och inte minst om den kommande sommarens program i Parkteatern, där hon är chef.

Välkommen till ett mycket givande och innehållsrik årsmöte.
Pris 600 kr/person
Anmälan krävs för deltagande till middagen.
Anmälan senast den 5 maj.

Varmt välkomna alla Vänner.

Bokningen är stängd sedan 2018-05-05 23:59:00!