SVEFEK, Höstmöte den 4 december 2014

Svenska Föreningen för Entreprenad- och Konsulträtt

Swedish Society for Construction and Consulting Law

Kallelse till höstmöte

CONSTRUCTION MANAGEMENT, HISS ELLER DISS?

Torsdagen den 4 december 2014

Näringslivets hus, Storgatan 19, Stockholm

__________________________________________________________________________________

PROGRAM

16.00 Introduktion, redovisning stipendieansökningar och ESCL (European Society of Construction Law) book project

SVEFEK:s styrelseledamot Olof Johnson (Sveriges Byggindustrier)samt civ. ing. Mårten Lindström (More 10 AB)som också ger en kort introduktion till dagens ämne och modererar diskussionen.

16.20 Construction Management – hantering av inneboende risker

Advokat Niklas Björklund från advokatbyrån Kilpatrick Townsend  jämför Construction Management med traditionella entreprenader. Vilka risker, typiska för CM-projekt, måste hanteras? Vad är viktigt för byggherrar, entreprenörer och konsulter att känna till?

17.00 En beställares erfarenhet av att arbeta med CM

Mikael Willdal, Jernhusen, varför valde vi CM för grundförstärkningen av Stockholms Central och hur det funkade det?

17.20 Paus

Kaffe och frukt

17.35       Hur arbetar vi konsulter med CM?

Jan Ahlinder, Forsen Projekt AB, redogör för konsulten som CM stöd och arbetet i projektet med grundförstärkning av Stockholms Central

17.55     ”Från hus till grus” - erfarenheter från ett mindre lyckat CM projekt.

Johan Munters, civ. ing. verksam vid Lefa Mark AB, berättar om sina erfarenheter från ett mindre lyckat CM projekt, från byggherrens, entreprenörens och konsultens perspektiv.

18.15 Avslutande debatt, frågor och diskussion

Under ledning av vår moderator civ. ing. Mårten Lindström (More 10 AB).

18.30 Fördrink

19.00  Middag

Buffé i Näringslivets hus

Deltagande vid hela evenemanget inkl middag: 600 kr inkl. moms

Deltagande vid enbart seminarie är avgiftsfritt.

Anmälan om deltagande sker genom följande länk: https://forening.foreningshuset.se/svefek/evenemang/visa/6259-svefek-hostmote-den-4-december-2014

Sista anmälningsdag är den 27 november 2014. För anmälan behöver du ditt medlemsnummer. Medlemsnumret hittar du på Din senast avi avseende medlemsavgiften alt. genom att följande länk https://forening.foreningshuset.se/svefek/loggain och därefter följa instruktionerna. Inloggningen förutsätter att Du har rätt E-postadress i vårt medlemsregister. Om Du inte vet vilket postnummer som registrerats på Dig eller ännu inte har något lösenord är det bara att trycka på den gröna knappen för "Inget lösenord" och ange Din E-postadress.

För att anmäla till hela evenemanget, dvs även middag, kryssar du i rutan under rubriken ”Tillval”. Anmälan är bindande. Vid avbokning efter sista anmälningsdag debiteras hela avgiften.

För att underlätta hanteringen ombeds du även bekräfta ditt deltagande till föreningens sekreterare under e-postadress: joakim.lidgren@bredband.net

Styrelsen hälsar varmt välkomna!

Bokningen är stängd sedan 2014-12-03 23:59:00!