Möte om Temporära skolbyggnader, baracker och paviljonger

När: 12 september 2016, kl: 18:00
Plats: Hos Tengboms, Katarinavägen 15, plan 9
Platser kvar: Obegränsat
Bokningsbar t o m: 2016-09-10

Temporära skolbyggnader, baracker och paviljonger

Skolhusgruppen arrangerar ett möte där vi diskuterar denna företeelse. Vi har en tanke om att initiera en arkitekttävling för att få fram intressanta och bättre alternativ, än vad marknaden för närvarande erbjuder.

Vi vill bjuda in Skolhusgruppens medlemmar och andra intresserade till denna diskussion. Hur kan vi få fram temporära skolbyggnader med en bättre kvalitet. Det räcker inte med att fixa snygga fasader som somliga tillverkare gör. Det handlar ju om funktionen inne i byggnaderna också. Att skoleleverna och lärarna får en rimlig och funktionell arbetsmiljö. 15 år som det tillfälliga bygglovet innebär är en hel uppväxt för ett barn.

Max arkitekter har gjort en utvärdering av modulförskolor http://www.maxarkitekter.se/category/max-skriver/  med anslag från Stockholms Byggnadsförening. Läs redovisningen före mötet.

Program för kvällen:

• Vi inleder med något lätt att äta
  • Studenter från KTH Syd Josefin Häggdahl och Johanna Ahlfors presenterar sitt exjobb "Framtidens modulskola - en jämförande studie av arbetsmiljön i en tillfällig och en permanent skolbyggnad"
  • Diskussion kring hur en tävling om temporära skolbyggnader skulle arrangeras.

Varmt välkomna önskar styrelsen!

Bokningen är stängd sedan 2016-09-10 10:00:00!