Lunchmöte med Eva Reman

Plats: PWC, Torsgatan 21
Bokningsbar t o m: 2016-11-04

FEF inbjudan 9 november

Marknadssektionen inbjuder till lunchmöte med:

Eva Reman

Framtidens globala företag kommer från Kina

Kinas tillväxt och transformering under de senaste decennierna saknar motstycke i historien. Sedan Deng Xiaoping tog över i slutet på 1970-talet har Kinas BNP vuxit från 200 mdr USD till nästan 11 biljoner USD, vilket innebär en tillväxttakt om mer än 12% per år i snitt.

Staten var den drivande kraften i ekonomin med ett dominerande ägarskap i näringslivet fram till den stora privatiseringsreformen 1997-98, sannolikt världens största privatisering någonsin. Alla utom ett mindre antal stora statlig bolag likviderades och tillgångarna såldes ut till privata investerare. Kina gick därefter med i World Trade Organization och 2005 hade den privata sektorn överskridit 50% av BNP.

För 15 år sedan skapades 70% av jobben inom den offentliga sektorn. Idag står det privata näringslivet för mer än 80% av alla nya jobb vilket har skett parallelt med att Kina har transformerats till en tjänstebaserad ekonomi. Kina leder utvecklingen inom områden som telekom och e-handel och är hem till flera av världens största internetföretag.

Kinas ambitioner lämnar gränsöverskridande avtryck genom infrastruktursatsningar som Nya Sidenvägen och initiativtagandet till Asian Infrastructure Investment Bank.

Eva Reman, VD och Senioranalytiker hos Asia Growth Capital Management ”AGCM” har följt Kinas utveckling på nära håll i snart tio år. Hon kommer här att dela med sig av sin syn på den snabba utvecklingen.

Dag:             Onsdagen den 9 november 2016

Tid:               12.00 – 12.45, efteråt serveras en lunchsmörgås med dryck.

Plats:            PWC, Torsgatan 21

Anmälan:     Företagsekonomiska Föreningen, www.fef.se

Björn Wolrath                                                               Rolf E. Ericsson

Ordförande                                                                   Sektionsordförande

Bokningen är stängd sedan 2016-11-04 10:00:00!