Grosshandelssocieteten i Stockholm

När: 9 oktober 2013, kl: 12:00
Plats: Ernst & Young, Jakobsbergsgatan 24, Stockholm
Bokningsbar t o m: 2013-10-03
Övrigt: FEF/FEI inbjuder till en enkel lunch.

Akademiska sektionen inbjuder till lunchmöte med:

Professorna Håkan Lindgren och Klas Nyberg, verksamma vid Handelshögskolan i Stockholm

Grosshandelssocieteten i Stockholm – samhällskraft med sociala ambitioner

Institutet för Ekonomisk-historisk och Företagshistorisk Forskning (EHFF) vid Handelshögskolan i Stockholm har under senare år varit engagerat i ett forskningsprojekt om Stockholms Borgerskap och Grosshandelssocietet 1736-2010.

• Grosshandelns och Grosshandelssocietetens betydelse för modernisering och omvandling av svensk ekonomi
  • Grosshandlarnas och Grosshandelssocietetens roll under 1900-talet för att utveckla privata alternativ till den offentliga vården, centrerat kring de ”Änke- och Gubbhus” som startade sin verksamhet redan på 1700-talet.

Håkan Lindgren och Klas Nyberg har avrapporterat delar av forskningsprojektet i varsin bok; ”För enskilt och allmänt väl.” respektive ”Storköpman som samhällskraft”. Bägge har undertiteln ”Borgerskap och Grosshandelssocietet i Stockholm” vilket är temat för det lunchseminarium FEF härmed har nöjet att bjuda in till.

Dag:  Onsdagen den 9 oktober 2013
Tid:  12.00 – 13.30
Plats: Ernst & Young, Jakobsbergsgatan 24, Stockholm
Måltid:

FEF/FEI inbjuder till en enkel lunch.

Anmälan: www.fef.se
E-mail: info@fef.se
Tel: 08-556 061 42 (9:00 – 12:00 Föreningshusets Medlemsservice)
Fax: 08-556 061 41

Bindande anmälan senast 3 oktober kl 12:00. Max 88 deltagare i den ordning anmälan inkommer. Föreningen tillämpar en frivillig avgift om 100:- vid lunchmötena. Kvitto kan erhållas. Utebliven ej avbokad plats debiteras med 200:-.

Bokningen är stängd sedan 2013-10-03 12:00:00!