Kreativitet och nytänkande i den offentliga sektorn

När: 10 april 2013, kl: 12:00
Plats: Grant Thorton, Sveavägen 20,, Stockholm
Bokningsbar t o m: 2013-04-04
Övrigt: FEF/FEI inbjuder till en enkel lunch. Observera att vi inleder med föredraget exakt kl 12:00 och avslutar med lättare förtäring ca kl 13:00.

Sektion Ledarskap och Management inbjuder till lunchmöte med:

Karin Hovlin och Sofie Arvidsson från Governo

Kreativitet och nytänkande i den offentliga sektorn

Det är inte bara i företagen som innovation blivit en allt viktigare drivkraft. Utan även i skolor, kommuner, landsting och myndigheter pågår projekt som bygger på systematisk utveckling mot väl definierade behov. En ökad innovationsförmåga är av avgörande betydelse för att utveckla den svenska välfärden, liksom för att skapa tillväxt och samhällsnytta. Nu händer det mycket spännande, inte minst med hjälp av ny teknik. Men hur skapar vi ett klimat som stimulerar nytänkande och innovation? I en ny studie som Governo AB gjort på uppdrag VINNOVA diskuteras hur sju innovativa offentliga organisationer har arbetat på ett systematiskt och hållbart sätt.

Karin Hovlin och Sofie Arvidsson från Governo berättar hur några modiga ledare, ofta i samverkan med näringslivet, lyckats skapa innovationskraft hos medarbetarna. Det har resulterat i smarta och effektiva lösningar såsom

• Bolagsverket (Verksamt.se) kontakten mellan näringsliv och myndigheter kan underlättas genom en gemensam portal
  • Försäkringskassan (Facebook och appar) för att förbättra kommunikationen med sina kunder och få bort ”byråkrat-andan” till att tänka nytt och få kundens fokus!
  • Årstaskolan (IT i skolan och digitalt lärande) – har lyckats modernisera hela synen på lärande genom digitala verktyg

Sofia Arvidsson   Karin Hovlin

Dag:  Onsdag den 10 april
Tid:  12.00 - 13:30
Plats:  Grant Thorton, Sveavägen 20,, Stockholm
Måltid:

FEF/FEI inbjuder till en enkel lunch efter föredraget.
Observera att vi inleder med föredraget exakt kl 12:00.

Anmälan: www.fef.se
E-mail: info@fef.se
Tel: 08-556 061 42 (9:00 – 12:00 Föreningshusets Medlemsservice)
Fax: 08-556 061 41

Bindande anmälan senast torsdag 4 april. Max 110 deltagare i den ordning anmälan inkommer. Föreningen tillämpar en frivillig avgift om 100:- vid lunchmötena. Kvitto kan erhållas. OBS! Utebliven ej avbokad plats debiteras med 200:-.

Bokningen är stängd sedan 2013-04-04 12:00:00!