Lunchmöte med Charlotta Bay

Plats: EY, Jakobsbergsgatan 24
Bokningsbar t o m: 2018-06-08

FEF inbjudan 13 juni 2018

Akademiska sektionen inbjuder till lunchmöte med:

Doktor Charlotta Bay.

Bay fick 2013 Sillénpriset för ”Bästa avhandling i företagsekonomi”. I dagens föreläsning får vi förmånen att höra mer om hennes forskning.

Att prata ekonomi så folk förstår

Pensioner, bostadslån, sparande… Hur får man vanliga människor att förstå den ekonomiska information som olika samhällsaktörer kommunicerar? En vanlig föreställning är att mer information kan ändra folks ekonomiska beteende. Charlotta Bay, filosofie doktor i företagsekonomi, har under flertalet år forskat om detta. En slutsats hon drar är att ekonomisk information även måste beröra människor känslomässigt för att förstås och ageras på, och inte bara prata till människor med rationella argument.

Ekonomisk förståelse sitter inte bara i huvudet på folk utan också i deras kroppar, menar Bay. Därför behöver den ekonomiska informationen översättas och i många fall rensas på siffror och kvantiteter för att ta andra former som folk känner igen sig i och som berör. Vilka, kommer Bay prata mer om under lunchmötet.

Mer information om Charlotta Bay och hennes forskning finns tillgänglig på följande länk: https://www.su.se/profiles/chka2167-1.194866

Dag:                     Onsdagen den 13 juni 2018

Tid:                      12.00-12.45, efteråt serveras lunchsmörgås med dryck

Lokal:                  EY, Jakobsbergsgatan 24

Anmälan:            Företagsekonomiska Föreningen, www.fef.se

Björn Wolrath                                                               Gunilla Eklöv Alander

Ordförande                                                                    Sektionsordförande

Bokningen är stängd sedan 2018-06-08 10:00:00!