Lunchmöte med Björn von Sydow

Plats: PwC, Torsgatan 21, Stockholm
Bokningsbar t o m: 2017-08-30

FEF-inbjudan 6 september 2017

Sektionen för Ledarskap och Management inbjuder till lunchmöte med Björn von Sydow!

Politiskt ledarskap i brytningstider

Riksdagen är idag synnerligen fragmenterad och väljarnas partisympatier mycket flyktiga. Det har i Sverige, liksom i ett flertal ledande ekonomier, skapat dramatiska förändringar i det politiska landskapet och därmed förutsättningarna för näringslivet. I egenskap av riksdagsledamot sedan 1995 har Björn varit med om ett flertal regeringar av olika färg och i ett flertal olika politiska klimat. Likaså har samarbetet mellan politik och näringsliv understundom varit frostigt. Björns erfarenheter och personlighet gjorde att han med acklamation blev vald till riksdagens talman 2002. Samma kvalifikationer kom också väl till pass då han för inte länge sedan, tillsammans med HM Konungen, besökte Saudiarabien för att reparera relationer och möjliggöra affärer. Han är därmed mycket väl skickad att bedöma svensk politiks utveckling under de senaste decennierna och hur politikens ledarskap och samarbete med näringslivet kan utvecklas.

Björn von Sydow är socialdemokratisk riksdagsledamot sedan 1995 och har sedan dess ett flertal olika politiska uppdrag. Han har bl.a. varit statsråd i näringsdepartementet, försvarsminister samt ledamot av Europarådets svenska delegation. För närvarande är han ledamot av krigsdelegationen, riksdagens delegation till Natos parlamentariska församling samt vice ordförande i konstitutionsutskottet. Vidare är han ordförande i Försvarsberedningen. Den består av alla åtta partier i riksdagen, är knuten till Försvarsdepartementet och syftar till att skapa en inriktning av försvaret för 2020-talet. Vad få vet är att Björn disputerade i statsvetenskap vid Linköpings universitet med en avhandling titulerad ”Kan vi lita på politikerna?”, en intressant retorisk fråga i dessa turbulenta politiska tider.

Dag:

Onsdagen den 6 september 2017

Tid:

12.00 – 12.45 följt av frågestund

Plats:

PwC, Torsgatan 21, Stockholm

Måltid:

FEF/FEI bjuder på en enkel lunch

Anmälan:

Senast den 30 augusti 2017

Björn Wolrath

Robert Berg

Sektionsordförande

Bokningen är stängd sedan 2017-08-30 23:59:00!