Seminarium, Almedalen 5 juli

När: 5 juli 2013, kl: 09:00
Plats: Almedalens Hotell, Strandvägen 8, Visby
Bokningsbar t o m: 2013-07-02
Övrigt: Seminariet är kostnadsfritt.

Hjärta och smärta - och den ojämlika vården

Välkommen på två paneldebatter – en om kvinnors underbehandling i vården med tonvikt på
förmaksflimmer, stroke och ledgångsreumatism och en om vår fortfarande mycket ojämlika
vård. Vi tar också upp sambandet mellan bra mat och god hälsa.

9.00 Kaffe/te och frukostfrallor

9.15 Alexandra Charles, ordförande 1,6 & 2,6 miljonerklubben och Thorbjörn Larsson, VD Vårdalstiftelsen, hälsar välkommen och presenterar programmet.
9.30 ”Maten i fokus på EU-agendan” Anna Maria Corazza Bildt, EU - parlamentariker.

10.00 ”Alla är verkligen inte lika – kvinnor svarar sämre på behandling av ledgångsreumatism” Sofia Ernestam, docent Karolinska universitetsjukhuset, om varför det behövs olika strategier för behandling av kvinnor och män.

10.10 ”Hjärta och smärta” Leif Friberg, överläkare Danderyds sjukhus, beskriver det aktuella läget vad gäller behandling av kvinnors förmaksflimmer och stroke.

10.20 Paneldiskussion om kvinnors underbehandling. Deltar gör Leif Friberg, överläkare DS, Sofia Ernestam, överläkare KU, och Karin Schenck - Gustafsson, professor KI. Moderator: Alexandra Charles.

11.00 Yoga med Camilla Elander

11.10 Paus med kaffe/te och hälsosmörgås.

11.25 ”Bättre rik och frisk än fattig och sjuk - paneldiskussion om den ojämlika vården” Lars-Erik Holm, generaldirektör Socialstyrelsen, Ellinor Eriksson, förbundssekreterare SSU, Astrid Norberg, professor emerita Umeå universitet, Alexandra Pascalidou, journalist, Eric Erfors, journalist, Thorbjörn Larsson, VD Vårdalstiftelsen. Moderator: Alexandra Charles.

12.25 ”Utan bra mat blir det ingen god hälsa!” Sophie Rodebjer - Cairns, dietist och vice ordförande i Dietisternas Riksförbund.

12.50 Avslutning

Bokningen är stängd sedan 2013-07-02 23:59:00!