Seminarium, Almedalen 2 juli

När: 2 juli 2013, kl: 11:00
Plats: Almedalens Hotell, Strandvägen 8, Visby
Platser kvar: Evenemanget är fullbokat!
Bokningsbar t o m: 2013-06-30
Övrigt: Seminariet är kostnadsfritt.

Behåll det friska friskt!

Välkommen till diskussion och inspirationsseminarium!

Vi tar upp den dolda folksjukdomen osteoporos och berättar om en kurs som hjälper nyanlända kvinnor att finna sig tillrätta i Sverige. Vi ställer också frågan om det inte är dags att införliva tandvården i hälso- och sjukvårdsens försäkringssystem, och så diskuterar vi tobaksprevention.

11.00 Alexandra Charles, ordförande 1,6 & 2,6 miljonerklubben presenterar programmet

11.05 ”Behåll det friska friskt!” Yvonne Nyblom, ordförande Sveriges Tandhygienistförening, reder ut och förklarar tandvårdens unika möjlighet som stöd för hälsosamma val.

11.30 ”Röker du så ryker dina tänder!" Vi vet att tobaksindustrin satsar på nyrekrytering, och att 40 % av tjejerna på gymnasiet röker. Nu måste vi använda de verktyg och metoder vi vet fungerar för att stoppa tobaken! Lena Sjöberg, leg tandläkare, ordförande Tandvård mot Tobak, Birgitta Enmark, tobakssamordnare, Folktandvården Gävleborg och Henrik Ripa, riksdagsledamot, diskuterar och förklarar. Moderator Alexandra Charles.

12.00 Paus

12.10 ”Sköra ben – hur skyddar vi dem?” Eva Ribom Bornefalk, överläkare Hallands sjukhus, ger oss insikt i olika aspekter kring osteoporosvården.

12.35 ”ESF- Livstilskursen -rapport om ett nytt projekt för nyanlända kvinnor från tredje land.” Projektledaren Solvig Ekblad, psykolog, Karolinska Institutet, intervjuas
av Alexandra Charles om den unika kursen som ger kvinnor verktyg och kunskap för att hantera stressen med att lära sig leva i Sverige.

13.00 Avslutning

Evenemanget är fullbokat!