Umeå - Woman in Red

När: 19 mars 2020, kl: 17:00
Plats: REX (festsalen), Rådhustorget, Umeå
Bokningsbar t o m: 2020-03-15
Övrigt: Anmälan är bindande. Inga biljetter skickas ut, det kommer finnas namnlistor i dörren.

Välkommen till en kväll med kvinnohjärtat i fokus!

Torsdagen den 19 mars bjuder 1,6 & 2,6 miljonerklubben in till Woman in Red på REX (festsalen) i Umeå. I år är det 15 år sedan denna viktiga kampanj startade. Kvällen bjuder på information, inspiration och mycket glädje där insamling till forskning på kvinnohjärtat står i fokus. Vi får en en fantastisk kväll med intressant information och mycket glädje.

Anette Sandström, överläkare på kardiologen vid NUS, och Linn Skoglund, ST-läkare, föreläser om vad vi vet och inte vet om hjärt-kärlsjukdom - föreläsarna har varit engagerade i SCAPIS (forskningsprojekt inom hjärta-kärl och lunga). Kvinnor & Hälsas forskningsstipendiat Helena Norberg, doktorand i kardiologi, informerar om sin forskning om hur vi säkerställer jämlik behandling av hjärtsvikt. Gun Rehnman underhåller under kvällen.

Idag drabbas både äldre och yngre kvinnor av hjärt- och kärlsjukdomar – en av de vanligaste dödsorsakerna för kvinnor över 55 år. Ändå är kunskapen om kvinnohjärtat både inom forskning och bland allmänheten inte tillräcklig. Kampanjen Woman in Red sprider kunskap om kvinnors hjärt- och kärlsjukdomar samt samlar in pengar till klinisk forskning på kvinnohjärtat. Bakom kampanjen står 1,6 & 2,6 miljonerklubben tillsammans med insamlingsstiftelsen Kvinnor & Hälsa.

Bokningen är stängd sedan 2020-03-15 20:59:00!