Hur skiljer sig Sverige från övriga Europa när det gäller ökad ångest och spelberoende

När: 1 juli 2019, kl: 15:00
Plats: Europahusets paviljong, Strandvägen 2, Visby
Bokningsbar t o m: 2019-07-01
Övrigt: Kaffe/te/vatten serveras innan seminariet (från 14.45)

Hur skiljer sig Sverige från övriga Europa när det gäller ökad stress, ångest, alkohol- och spelberoende.

Välkommen till 1,6 & 2,6 miljonerklubbens seminarium den 1 juli i Almedalen.  Ett seminarium i samarbete med Psykiatrifonden, som belyser hur och varför Sverige skiljer sig från andra europeiska länder när det gäller psykisk ohälsa. I seminariet belyser vi positiva exempel från övriga Europa och vilka lärdomar vi kan dra av dem. Lena Hallengren, socialminister, diskuterar tillsammans med våra medicinska experter ett växande folkhälsoproblem.

Några av våra främsta folkhälsoproblem ur ett europeiskt perspektiv är: psykisk ohälsa bland unga, alkoholberoende bland kvinnor och spelberoende. Sverige ligger högre än de flesta europeiska länder när det gäller psykisk ohälsa bland unga. En ökning har framförallt skett bland flickor som söker vård hos psykiatrin. Medelålders kvinnor dricker alkohol i ökad omfattning och spelmissbruket har ökat.

Program 1 juli

15.00 Alexandra Charles von Hofsten, ordförande, 1,6 & 2,6 miljonerklubben och Susanne Rolfner Suvanto moderator, hälsar välkommen.

15.05 Lena Hallengren (s), socialminister. Vilka insatser krävs för att vända de växande ohälsotalen vad gäller psykisk ohälsa, alkohol- och spelberoende i Sverige? Vad kan vi lära av andra länder?

15.15 Danuta Wasserman, Professor, Karolinska Institutet. Psykisk ohälsa i ett europeiskt perspektiv- är ungdomar och unga vuxna en förlorad generation?

15.30 Urban Pettersson Bargo, WeMind, styrelseledamot Psykiatrifonden. Hur ligger Sverige till vad gäller psykisk ohälsa i ett Europeiskt perspektiv? Vad kan vi lära oss av andra länder som hanterat och löst problem med ökande psykisk ohälsa?

15.45 Markus Heilig, professor, Linköpings universitet. Varför personer med alkoholproblem behöver hjälp av sjukvården. Finns skillnader mellan kvinnor och män vad gäller alkoholmissbruk?

16.00 Anders Håkansson, Professor, överläkare, Lunds universitet. Könsaspekter på spelberoende och hur den moderna spelmarkanden påverkar kvinnors spelande och psykiska ohälsa.

16.15 Lena Flyckt, docent, vice ordförande i Psykiatrifonden, sammanfattar och deltar i en interaktiv paneldiskussion och frågestund. Vad gör vi åt psykisk ohälsa som är ett växande folkhälsoproblem? Vilka åtgärder krävs och vilka är ansvariga för dessa.  Deltagare: Danuta Wasserman, Urban Pettersson Bargo, Markus Heilig, Anders Håkansson, Lena Flyckt samt Magdalena Gerger, vd Systembolaget.

16.45 Alexandra avslutar.

Välkommen!

Bokningen är stängd sedan 2019-07-01 14:00:00!