Woman in Red, Stockholm

När: 11 mars 2019, kl: 17:00
Plats: Oscars teatern,
Bokningsbar t o m: 2019-03-04
Övrigt: Mat och lättare förtäring ingår. Programmet uppdateras löpande! Inga biljetter skickas ut utan vi använder listor i dörren.

VÄLKOMMEN TILL EN KVÄLL MED KVINNOHJÄRTAT I FOKUS

Den 11 mars bjuder Woman in Red på information, inspiration och mycket glädje. Stiftelsen Kvinnor & Hälsa delar ut stipendier till unga forskare för forskning inom hjärt-kärlområdet och psykisk ohälsa. Professorerna Karin Schenck-Gustafsson, Cecilia Linde och Mai-Lis Hellenius ger oss de senaste rönen om forskning på kvinnohjärtat. Under kvällen kommer bland andra Lisa Nilsson, Rennie Mirro, Karl Dyall och Susanne Lanefelt att underhålla.

Idag drabbas både äldre och yngre kvinnor av hjärt- och kärlsjukdomar – en vanlig dödsorsak för kvinnor över 55 år. Ändå är kunskapen om kvinnohjärtat både inom forskning och bland allmänheten inte tillräcklig. Kampanjen Woman in Red sprider kunskap om kvinnors hjärt- och kärlsjukdomar samt samlar in pengar till klinisk forskning på kvinnohjärtat. Bakom kampanjen står 1,6 & 2,6 miljonerklubben tillsammans med insamlingsstiftelsen Kvinnor & Hälsa.

PROGRAM

17-18  Mingel

18.00 Invigning

• Alexandra Charles, ordförande 1,6 & 2,6 miljonerklubben
  • Karin Schenck-Gustafsson, professor och överläkare i kardiologi och internmedicin. Ordförande Centrum för genusmedicin, Karolinska Institutet
  • Cecilia Linde, professor i kardiologi.
  • Fem forskare får sammanlagt 250 000 kr av insamlingsstiftelsen Kvinnor & Hälsa för sin forskning inom hjärt-kärlområdet och psykisk ohälsa.
  • Mai-Lis Hellenius, professor i livsstil, kardiolog.
  • Musikunderhållning med bl.a.:
  • Lisa Nilsson med gitarrist
  • Karl Dyall & Rennie Mirro