3/7 Mäns våld mot kvinnor i Sverige och i EU

Plats: Europahusets Paviljong
Bokningsbar t o m: 2017-07-03

Välkommen till seminarium i Almedalen

Var tredje kvinna i EU uppger att de någon gång utsatts för fysiskt eller sexuellt våld. 2017 har EU-kommissionen ett särskilt stort fokus på mäns våld mot kvinnor. Nu när halva året har gått vill 1,6 & 2,6 miljonerklubben diskutera vad som gjorts och vad vi har kvar att göra.

Utökad beskrivning av samhällsfrågan

Varje sommar nås vi av rapporter om våldtäkter och ofredande på festivaler och liknande. Det är skrämmande. Ännu mer skrämmande är att det bara är en liten del av problemet. Våld och kränkningar mot kvinnor sker året runt (oftast i hemmet) och drabbar kvinnor i alla åldrar och i alla samhällsskikt. Mäns våld mot kvinnor är en stor tragedi för kvinnor och barn som drabbas, men det är också ett tecken på ett stort strukturellt problem. Trots att det satsats stora pengar på att få våldet att minska, så gör det inte det. Var fallerar system? Att få stopp på våldet är en förutsättning för ett jämställt samhälle och därför en angelägen fråga för 1,6 & 2,6 miljonerklubben.

Medverkande:

• Anna Maria Corazza Bildt, ledamot, EU-parlamentet
  • Alexandra Charles, ordförande, 1,6 & 2,6 miljonerklubben
  • Carin Götblad, regionpolischef, Polisen
  • Maria Andersson, generalsekreterare, RFSU
  • Louise Lindfors, ordförande, Fredrika Bremer-förbundet
  • Zandra Kanakaris, ordförande Unizon
  • Camilla Wagner, moderator, Klara K

Bokningen är stängd sedan 2017-07-03 14:00:00!